Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.eia.edu.co/handle/11190/1687
Title: Plan negocio para aplicación móvil para transporte
Authors: Candamil Gómez, Sara
Jímenez Ramírez, Juana
Adviser: Sylva Sánchez, Camilo
Keywords : Plan de negocios
Investigación cualitativa
Cliente
Estudio organizacional
Business plan
Qualitative research
Client
Organizational study
Issue Date: 2014
Publisher: Universidad EIA
Abstract: Al desarrollar este plan de negocios se espera decidir la viabilidad de una aplicación móvil de transporte, que genere ventajas para los individuos, la sociedad, el medio ambiente y las empresas. Esta idea innovadora facilita la movilidad de las personas, al compartir el vehículo entre compañeros de trabajo; se crea una cultura de solidaridad y conciencia con el medio ambiente, sin dejar a un lado la seguridad y la privacidad del usuario. Para poder desarrollar este proyecto a cabalidad, se analizó a los usuarios potenciales. Por medio de una investigación cualitativa de las características geográficas, económicas, sociales y culturales; para comprender así las prácticas habituales de los usuarios y estimar la posibilidad de generar un cambio. El acercamiento al cliente se realiza por medio de entrevistas a profundidad, al personal del área de bienestar empresarial o de recursos humanos, para tener una percepción sobre los problemas internos de movilidad, y la posibilidad de implementación de una aplicación móvil como alternativa. Se separó la información decisiva principalmente en cuatro segmentos: usuarios y clientes, precisiones técnicas, estudio organizacional y finalmente, el estudio financiero, que concluye sobre la viabilidad de esta idea de emprendimiento. Con base en los análisis realizados, se proyectaros los estados financieros a cinco años. Se obtuvo una tasa interna de retorno del 54%, mucho mayor frente al WACC (promedio ponderado del costo de capital) de 16,6%. Con un valor presente neto positivo del flujo de caja, con una tasa del 15% del costo de la deuda.
Abstract (English): The objective of this business plan is to define the viability of a mobile application that will generate advantages for individuals, society, companies and the environment. The project improves the mobility, as it promotes carpooling among work and university colleagues; creating a culture of solidarity and awareness of the environment, offering at the same time, security and privacy as a priority. In order to fully develop this project, potential users have to be analyzed in a global scenario. That is why a qualitative research of geographic, economic, social and cultural characteristics will be carried out in order to understand the habits of potential customers and to estimate the possibility of generating change. Interviews were used to approach the client. These were directed to employees of the human resources department to better understand internal problems with regard to mobility and the possibility of implementing a technological alternative as a solution. In general, the obtained information can be divided in four segments: users or clients, technical adjustments and finally financial studies which will give the final decision criteria to recommend and conclude about the viability of this entrepreneurial idea. Based on the analyzes, financial statements were projected to five years. An internal rate of return of 54% was obtained, compared to a much higher WACC (weighted average cost of capital) of 16.6%. With a positive net present value of cash flow, with a rate of 15% of the cost of debt.
Description: 157 páginas
URI: http://repository.eia.edu.co/handle/11190/1687
Citation: Candamil Gómez, S. y Jímenez Ramírez, J. (2014). Plan negocio para aplicación móvil para transporte (Trabajo de grado). Recuperado de: http://repository.eia.edu.co/handle/11190/1687
Autorization: openAccess
Appears in Collections:Ingeniería Administrativa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CandamilSara_2014_PlanNegocioAplicacion.pdfTrabajo de grado2.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.