Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.eia.edu.co/handle/11190/1070
Title: Estrategias de mercadeo aplicadas en pasabocas y productos de repostería de tradición en Medellín (caso Productos Ramo Y La Reina)
Adviser: Osuna-Ramírez, S. A. (Sergio Andrés)
Issue Date: 19-Jun-2014
Abstract: Marketing strategies are fundamental for the positioning of products, and a factor such like tradition plays a major role in promoting the products with proper management of the elements of the marketing mix or 4 P's (Product, price, place and promotion) of marketing. This research was conducted in order to know and verify the marketing strategy of Products Ramo and Industrias Alimenticias La Reina, and if the tradition is the main factor why these companies’ products are successful in the market. The research was developed through a bibliographic review on the most relevant concepts of marketing strategies and through qualitative and quantitative research. The quantitative, was conducted through a survey of a statistically representative sample of the target population, in which variables were analyzed as income level, age, gender, consumer products, purchase frequency, place of purchase, product presentation and presence in the point of sale. The qualitative research was developed through a deep interview and observation, made to consumers of Products Ramo and Industrias Alimenticias La Reina belonging to income levels 2, 3, 4, 5 and 6, with ranges between 10-59 years of age, living in the city of Medellin. The observation was performed to identify attitudes to purchase the products of the two companies.
Description: Las estrategias de mercadeo son fundamentales para el posicionamiento de productos y un factor como la tradición juega un papel importante en la promoción de los productos con un adecuado manejo de los elementos de la mezcla de mercadeo, o las 4 P’s (producto, precio, plaza y promoción) de mercadeo. La presente investigación fue realizada con el fin de conocer y verificar las estrategias de mercadeo de Productos Ramo e Industrias Alimenticias La Reina, y si el factor tradición es el principal motivo por el cual los productos ofrecidos por estas empresas son exitosas en el mercado. La investigación se desarrolló mediante una revisión bibliográfica sobre los conceptos más relevantes de las estrategias de mercadeo y por medio de investigación cualitativa y cuantitativa. La cuantitativa, se llevó a cabo a través de una encuesta realizada a una muestra estadísticamente representativa de la población objetivo, en la cual se analizaron variables como estrato, edad, género, productos de consumo, frecuencia de consumo, lugar de compra, presentación del producto y existencia del producto. La investigación cualitativa se desarrolló por medio de entrevista en profundidad y observación, realizadas a consumidores de productos La Reina y Ramo pertenecientes a los estratos 2, 3, 4, 5 y 6, con rangos de edades entre los 10-59 años, que viven en la ciudad de Medellín. La observación se realizó para identificar actitudes de compra de los productos Ramo y La Reina.
URI: http://hdl.handle.net/11190/1070
Appears in Collections:Ingeniería Administrativa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ADMO0744.pdf2.71 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons