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Title: Remoción de níquel y DQO presentes en las aguas residuales de la industria automotriz mediante electrocoagulación
Other Titles: Removal of nickel and cod present in wastewaters from automotive industry by electrocoagulation
Remoção de níquel e dqo presentes nas águas residuais da indústria automotriz mediante eletrocoagulação
Keywords : REI00200
METALES DE TRANSICIÓN
TRANSITION METALS
CONTAMINACIÓN - TECNOLOGÍA
CONTAMINATION - TECHNOLOGY
RECURSOS NATURALES: AGUA, MINERALES, BIODIVERSIDAD
NATURAL RESOURCES: WATER, MINERALS, BIODIVERSITY
TRATAMIENTO DE AGUAS RESIDUALES
WASTEWATER TREATMENT
POLUCIÓN DE SEDIMENTOS
SEDIMENT POLLUTION
DEMANDA QUÍMICA DE OXÍGENO (DQO)
NÍQUEL
ELECTROCOAGULACIÓN
AGUA RESIDUAL
INDUSTRIA AUTOMOTRIZ
AUTOMOTIVE INDUSTRY
DESCONTAMINACIÓN
CHEMICAL OXYGEN DEMAND (COD)
NICKEL
ELECTROCOAGULATION
WASTEWATER
AUTOMOTIVE INDUSTRY
DECONTAMINATION
Issue Date: 22-Oct-2013
Abstract: By means of this study was determined if the electrocoagulation technique helps to minimize the nickel and organic matter, chemical oxygen demand (COD) concentration, present in wastewaters from automotive industry. A randomized multilevel factorial experimental design was used; being the current density and reaction time evaluated in three levels, while the separation between electrodes was analyzed at two levels. Electrocoagulation was carried out in a batch reactor using iron electrodes with monopolar arrangement. The acid digestion, atomic absorption air-acetylene flame and the closed reflux-colorimetric (micro COD) analytical techniques were used to determine the content of the contaminants. The conditions where it got the most decontamination of the water analyzed were found; being the Applied current density: 1,04 A/dm2, operative time: 17 minutes y; did not the electrode separation influence. The results show that electrocoagulation could be effective to reduce nickel and organic matter (COD) present in wastewaters from automotive industry.
Description: Mediante este estudio se determinó si la técnica de electrocoagulación contribuye a minimizar la concentración de níquel y materia orgánica y la demanda química de oxígeno (DQO) en las aguas residuales de la industria automo¬triz. Se empleó un diseño experimental factorial multinivel aleatorio en el que la densidad de la corriente y el tiempo de reacción fueron evaluados en tres niveles, mientras que la separación entre electrodos fue analizada en dos niveles. La electrocoagulación se llevó a cabo en un reactor batch usando electrodos de hierro con arreglo monopolar. Fueron utilizadas las técnicas analíticas de digestión ácida, absorción atómica de llama de aire-acetileno y reflujo cerrado-colorimétrico (micro DQO) para determinar el contenido de los contaminantes. Las condiciones con que se obtuvo la mayor descontaminación del agua analizada fue con la densidad de corriente aplicada: 1,04 A/dm2 y tiempo de operación: 17 minutos; con estas variables se observó que la separación electródica no influyó. Los resultados indican que la electrocoagulación podría ser usada para disminuir el níquel y la materia orgánica (DQO) presentes en las aguas residuales de la industria automotriz.
URI: http://hdl.handle.net/11190/95
Citation: Mercado Martínez, I. D., González Silva, y G., Valencia Hurtado, S. H. (2013). Remoción de níquel y DQO presentes en las aguas residuales de la industria automotriz mediante electrocoagulación, Revista EIA, 10 (19), 13-21. doi: http://hdl.handle.net/11190/95
Autorization: openAccess
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