Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.eia.edu.co/handle/11190/2104
Title: Auditoría de seguridad vial sobre el tramo de cicloruta entre la calle 30 y la calle Colombia
Authors: Correa Márquez, Camilo
Adviser: Gómez Sierra, Juan Manuel
Keywords : Plan de desarrollo
Ciclorutas
Auditoria
Development plan
Cylinders
Audit
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad EIA
Abstract: La alcaldía de Medellín tiene dentro de su plan de desarrollo actual, la construcción de 80 km de ciclorutas, y como meta del POT construir 400 km antes del 2022. Actualmente la ciudad tiene 40 km, construidas en diferentes años desde el 2004. Sobre esta red de ciclorutas existentes, no hay evidencia de que se haya realizado inspecciones de seguridad. Estas inspecciones o auditorias de seguridad vial son muy importantes de acuerdo con “Pedestrian and Bicyclist Intersection Safety Indices” de la Administración General de Carreteras de los Estados Unidos de América. Esta importancia se deriva, que la auditoria es un proceso sistemático para mejorar la seguridad vial de los ciclistas, evitar incidentes y disminuir la severidad y ofrecer condiciones de confort. Se propone en este trabajo realizar una auditoría sobre un tramo de la cicloruta de la carrera 65 de Medellín. Se usará la metodología mixta planteada por la FHWA y Conaset para evaluar aspectos sociales y técnicos por medio de encuestas, análisis de diseños funcionales y estudios de tránsito. Se espera que el tramo evaluado esté funcionando correctamente y que no haya deficiencias técnicas a nivel de diseño, sin embargo, se podrían encontrar oportunidades para mejorar la cicloruta por medio de reubicaciones o nuevas implementaciones en las señalizaciones, barreras y también, métodos de divulgación sobre la normatividad en ciclorutas a los usuarios, entre otros parámetros.
Abstract (English): Medellin’s City Hall has in its actual development plan to build 80km of bikeways and in the Territorial Arrangement Planning says that their goal is to build 400km of bikeways before 2022. Right now, the city has around 53km already build between 2000 until today. On this network of existing bikeways, there is no evidence that safety inspections have been carried out. These inspections or road safety audits are very important according to the "Pedestrian and Bicyclist Intersection Safety Indices" of the Federal Highway of Administration of the United States of America. This importance comes from the argument that the audit is a systematic process to improve the road safety of cyclists, avoids incidents, reduces their severity and offers comfort conditions. All the above with the aim of promoting the use of the bicycle as a means of urban transport. It is proposed in this paper work to perform an audit on a section of the bikeway between street 30 and Colombia street following road 65 in Medellín, Colombia. The mixed methodology proposed by the FHWA and Conaset will be used to evaluate social and technical aspects through interviews, analysis of functional designs and transit studies. It is expected that the evaluated section is functioning correctly and that there are no technical deficiencies at the design level. However, opportunities could be found to improve the bikeway by means of relocations or new implementations in the road signs, barriers and methods to spread the bikeway’s normativity to its users, among other parameters.
Description: 73 páginas
URI: http://repository.eia.edu.co/handle/11190/2104
Citation: Correa Márquez, C. (2018). Auditoría de seguridad vial sobre el tramo de cicloruta entre la calle 30 y la calle Colombia (Trabajo de grado). Recuperado de: http://repository.eia.edu.co/handle/11190/2104
Location: CIVI00508
Appears in Collections:Ingeniería Civil

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CorreaCamilo_2018_AuditoriaSeguridadVial.pdfTrabajo de grado3.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.