Publicación:
Laboratory evaluation of compactability and performance of warm mix asphalt

dc.contributor.authorÁlvarez, Allex E.spa
dc.contributor.authorAaron-Pimienta, A. L. (Aixa Leonor)spa
dc.contributor.authorKirby-Estakhri, C. (Cindy)spa
dc.date.accepted2013-02-21spa
dc.date.accessioned2013-10-25T20:45:15Zspa
dc.date.available2013-10-25T20:45:15Zspa
dc.date.created2013-06spa
dc.date.issued2013-10-25spa
dc.date.submitted2012-06-28spa
dc.descriptionWarm mix asphalt (WMA) is the term used to describe the set of technologies that allow fabrication of asphalt mixtures at lower temperatures than those specified for conventional hot mix asphalt (HMA). This temperature reduction leads to advantages, compared to construction of HMA, that include energy savings, reduced emissions, and safer working conditions. However, WMA is a relatively new technology and several aspects are still under evaluation. This paper assesses some of these aspects including laboratory compactability and its relation to mixture design, and performance of WMA (i.e., permanent deformation and cracking resistance) fabricated with three WMA additives, namely Advera®, Sasobit®, and Evotherm®. Corresponding results showed better or equivalent laboratory compactability for the WMA, as compared to that of the HMA used as reference (or control-HMA), leading to smaller optimum asphalt contents selected based on a specific target density (i.e., 96%). In terms of performance, inclusion of the WMA additives led to decrease the mixture resistance to permanent deformation, althoughtspa
dc.description.abstractMezclas asfálticas tibias (MAT) es el término empleado para describir el conjunto de tecnologías que permiten la fabricación de mezclas asfálticas a menores temperaturas que las especificadas para mezclas asfálticas en caliente (MAC) convencionales. Esta reducción de temperatura conlleva ventajas, comparadas con la construcción de MAC, que incluyen ahorros de energía, menores emisiones y condiciones de trabajo más seguras. Sin embargo, las MAT son tecnología relativamente nueva y aún están en evaluación diferentes aspectos. Este artículo evalúa algunos de estos aspectos incluyendo compactabilidad y su relación con el diseño de mezcla y desempeño de MAT en laboratorio (i.e., deformación permanente y resistencia a la fisuración), fabricadas con tres modificadores tipo MAT, específicamente Advera®, Sasobit® y Evotherm®. Los resultados correspondientes mostraron que la compactabilidad en laboratorio para las MAT es equivalente o mejor que la obtenida para la MAC empleada como referencia (o mezcla de control), conllevando a menores contenidos óptimos de asfalto seleccionados con base en una densidad de diseño específica (i.e., 96%). En términos de desempeño, la inclusión de los aditivos tipo MAT generó la reducción de la resistencia de la mezcla ante deformación permanente, aunque su resistencia al agrietamiento podría permanecer igual o incluso mejorar en comparación con aquella de la MAC.spa
dc.format.extent11 p.spa
dc.identifier.bibliographiccitationÁlvarez Lugo, A. E., Aaron Pimienta, A. L., and Kirby Estakhri, C. (2013). Laboratory evaluation of compactability and performance of warm mix asphalt, Revista EIA, 10 (19), 111-121. doi: http://hdl.handle.net/11190/102spa
dc.identifier.issnISSN 17941237spa
dc.identifier.urihttps://repository.eia.edu.co/handle/11190/102spa
dc.language.isoengspa
dc.publisher.editorFondo Editorial EIAspa
dc.relation.ispartofRevista EIAspa
dc.relation.referencesÁlvarez, A. E.; Carvajal, J. S. and Reyes, O. J. (2012). “Internal structure of laboratory compacted warm mix asphalt”. DYNA, vol. 172, pp. 38-45spa
dc.relation.referencesÁlvarez, A. E.; MacÍas, N. and Fuentes, L. G. (2012). “Analysis of connected air voids in warm mix asphalt”. DYNA, vol. 172, pp. 29-37spa
dc.relation.referencesBeltrán, D. P.; Caro, S.; Álvarez, A. E. and Caicedo, B. “Empleo de un modelo mecánico de fractura para caracterizar la susceptibilidad al daño por humedad de mezclas asfálticas tibias”. XVIII Simposio Colombiano sobre Ingeniería de Pavimentos-Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito, Cartagena. 2011spa
dc.relation.referencesEstakhri, C.; Button, J. and Álvarez, A. E. “Field and laboratory investigation of warm mix asphalt in Texas”. Report No FHWA/TX-10/0-5597-2, Texas Transportation Institute-Texas A&M University, College Station, TX. 2010spa
dc.relation.referencesEstakhri, C.; Cao, R.; Alvarez, A. E. and Button, J. W. (2009). “Production, placement, and performance evaluation of warm mix asphalt in Texas”. ASCE Geotechnical Special Publication: Material, Design, Construction, Mainte¬nance, and Testing of Pavement, vol. No. 193, pp. 1-8spa
dc.relation.referencesHaggag, M. M.; Mogawer, W. S. and Bonaquist, R. “Fatigue evaluation of warm mix asphalt mixtures using uniaxial cyclic direct tension compression test”. TRB 90th Annual Meeting, Washington D.C., 1-12. 2011spa
dc.rightsDerechos Reservados - Universidad EIA, 2020spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
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dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/spa
dc.subject.arcmarcASFALTOspa
dc.subject.arcmarcASPHALTspa
dc.subject.arcmarcCEMENTO ASFÁLTICOspa
dc.subject.arcmarcASPHALT CEMENTspa
dc.subject.eiaINFRAESTRUCTURA Y GESTIÓN DEL TERRITORIOspa
dc.subject.eiaINFRAESTRUCTURE AND LAND PLANNINGspa
dc.subject.keywordsWARM MIX ASPHALT (WMA)spa
dc.subject.keywordsHOT MIX ASPHALT ( HMA )spa
dc.subject.keywordsCOMPACTABILITYspa
dc.subject.keywordsMIX DESIGNspa
dc.subject.keywordsPAVEMENTSspa
dc.subject.keywordsMEZCLA ASFÁLTICA TIBIAspa
dc.subject.keywordsMEZCLA ASFÁLTICA EN CALIENTEspa
dc.subject.keywordsCOMPACTABILIDADspa
dc.subject.keywordsDISEÑO DE MEZCLAspa
dc.subject.keywordsPAVIMENTOSspa
dc.subject.lcshREI00208spa
dc.titleLaboratory evaluation of compactability and performance of warm mix asphaltspa
dc.title.alternativeAvaliação de laboratório da compactabilidade e o desempenho de misturas asfálticas quentesspa
dc.title.alternativeEvaluación de laboratorio de la compactabilidad y el desempeño de mezclas asfálticas tibiasspa
dc.typeArtículo de revistaspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttps://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
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