Examinando por Materia "Ayudas técnicas"
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Publicación Acceso abierto Accesibilidad integral en los espacios públicos de la Comuna 15 de Medellín(Universidad EIA, 2012) Pino Martínez, Mauricio; Velásquez Gómez, JulianaSe elaboró una guía de evaluación de la accesibilidad en el espacio público, basada en la normatividad y manuales nacionales e internacionales existentes, la cual fue aplicada a tres lugares públicos de interés de la comuna N° 15 de la ciudad de Medellín, con el fin de diagnosticar la accesibilidad en estos espacios y de poner a prueba la herramienta desarrollada. Haciendo uso de esta herramienta, se realizaron propuestas y sugerencias particulares a cada espacio público evaluado, buscando una accesibilidad integral en estos lugares.Publicación Acceso abierto Diseño de silla bipedestadora de baño para pacientes con discapacidad de miembro inferior(Universidad EIA, 2012) Giraldo Gómez, Manuela; Montoya Góez, YesidPeople with disabilities require technical assistance that give them autonomy and independence in activities of daily living. In this work was developed the conceptual design of a bath standing chair to facilitate persons with disabilities to perform personal hygiene more privately. They use the Ulrich design methodology for defining each of the components and the mechanical device validation is performed by finite element analysis. The results present an approachable design to standard bathroom, corrosion resistant and able to do sitting/standing.Publicación Acceso abierto Prototipo de un producto de apoyo para facilitar la educación inclusiva de niños con parálisis cerebral(Universidad EIA, 2022) Castro Medina, Mariana; Ruiz Zuluaga, Valentina; Franco Ochoa, MarianaRESUMEN: La parálisis cerebral es una condición del neurodesarrollo que afecta el tono muscular, el movimiento y las habilidades motoras. Es la causa más frecuente y costosa de parálisis motriz en la edad infantil, entendiéndose a la parálisis como la pérdida de la función, ya sea sensitiva o motora (Espinosa et al., 2019). Muchas de las personas que tienen esta condición viven en entornos que tienen diversos obstáculos, físicos, culturales y educativos; los cuales, les dificultan su desarrollo social y su completa participación de una educación inclusiva (González et al., 2012). En este trabajo de grado, se desarrolló un prototipo de producto de apoyo, adecuado a las necesidades del entorno en el que estas personas se desarrollan, que permita mejorar la calidad de vida de los niños con parálisis cerebral y facilite la educación inclusiva de estos. Para realizar este producto de apoyo, el presente trabajo se basó en la metodología de Ulrich y Eppinger, con la que se logró conocer las necesidades de los usuarios y desarrollar el prototipo de producto de apoyo que ayudará con las dificultades que se les presentan en el cotidiano vivir a los niños que tienen esta condición y sus respectivos cuidadores.Publicación Acceso abierto Sistema de asistencia a la propulsión para sillas de ruedas convencionales(Universidad EIA, 2019) González Estrada, Sofía; López Isaza, SergioWheelchairs are assistive technologies; they allow those who use them to access and enjoy their rights as human beings. Its users vary in age, occupation, activity level, health condition, socio-economic status, and other characteristics. Therefore, today there is a wide variety of these devices seeking to meet the different needs, preferences and limitations of those interested. For instance, electric wheelchairs are preferred by users with greater motor limitations due to their easy control, but they have disadvantages such as their size, weight and price. Manual wheelchairs are more compact, easy to repair, resistant, cheap, and promote physical activity. However, they need to be propelled by the user at all times, which can lead to pathologies of the joints involved, causing additional limitations and secondary disabilities. Therefore, a propulsion assistance system for manual wheelchairs is proposed, with the objective of supporting its movement when the user finds it necessary, especially in difficult terrains. Thus, the joint wear caused by the prolonged use of these mobility systems could potentially be reduced, while maintaining many of their advantages. First, a mechanical system was designed using the product design methodology of Ulrich and Eppinger, based on a series of needs and requirements discovered through interviews and reviews of related available products. Then, a speed control system was proposed to guide the movement of the electromechanical section. A PI controller was designed using Labview and, MuPAD and System Identification tools from MATLAB®. Finally, the behavior of the mechanical system was analyzed by finite element analysis, to ensure a stable and resistant structure. The controller’s response and performance were also evaluated in order to verify its design. The preliminary design of a propulsion assistance system was then proposed, a product that could improve the mobility, prevent injuries and promote the labor, social and cultural participation of manual wheelchair users. Future approaches to this work could be done with a view to translating it into a real product, analyzing its performance with a physical prototype and making the necessary adjustments.