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Title: Remoción de níquel y DQO presentes en las aguas residuales de la industria automotriz mediante electrocoagulación
Other Titles: Removal of nickel and cod present in wastewaters from automotive industry by electrocoagulation
Remoção de níquel e dqo presentes nas águas residuais da indústria automotriz mediante eletrocoagulação
Issue Date: 22-Oct-2013
Abstract: By means of this study was determined if the electrocoagulation technique helps to minimize the nickel and organic matter, chemical oxygen demand (COD) concentration, present in wastewaters from automotive industry. A randomized multilevel factorial experimental design was used; being the current density and reaction time evaluated in three levels, while the separation between electrodes was analyzed at two levels. Electrocoagulation was carried out in a batch reactor using iron electrodes with monopolar arrangement. The acid digestion, atomic absorption air-acetylene flame and the closed reflux-colorimetric (micro COD) analytical techniques were used to determine the content of the contaminants. The conditions where it got the most decontamination of the water analyzed were found; being the Applied current density: 1,04 A/dm2, operative time: 17 minutes y; did not the electrode separation influence. The results show that electrocoagulation could be effective to reduce nickel and organic matter (COD) present in wastewaters from automotive industry.
Description: Mediante este estudio se determinó si la técnica de electrocoagulación contribuye a minimizar la concentración de níquel y materia orgánica y la demanda química de oxígeno (DQO) en las aguas residuales de la industria automo¬triz. Se empleó un diseño experimental factorial multinivel aleatorio en el que la densidad de la corriente y el tiempo de reacción fueron evaluados en tres niveles, mientras que la separación entre electrodos fue analizada en dos niveles. La electrocoagulación se llevó a cabo en un reactor batch usando electrodos de hierro con arreglo monopolar. Fueron utilizadas las técnicas analíticas de digestión ácida, absorción atómica de llama de aire-acetileno y reflujo cerrado-colorimétrico (micro DQO) para determinar el contenido de los contaminantes. Las condiciones con que se obtuvo la mayor descontaminación del agua analizada fue con la densidad de corriente aplicada: 1,04 A/dm2 y tiempo de operación: 17 minutos; con estas variables se observó que la separación electródica no influyó. Los resultados indican que la electrocoagulación podría ser usada para disminuir el níquel y la materia orgánica (DQO) presentes en las aguas residuales de la industria automotriz.
URI: http://hdl.handle.net/11190/95
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