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Title: Guía para el lanzamiento de un producto a través del mercadeo boca a boca
Authors: Márquez-Godoy, J. I. (José Ignacio)
Issue Date: 4-Apr-2014
Abstract: In order to launch a product, there are many factors to consider for its success. One of the most important factors is to develop a marketing strategy that captures the attention of consumers and that also allow the product to gain market share. When it comes to small independent business, the budget for launching new products is limited, and needs effective and nonexpensive campaigns. In this scenario, Word of Mouth marketing is a very suitable option. The word of mouth marketing refers to what consumers talk among themselves about different products, services or brands on the market, and word of mouth marketing seeks to foster these conversations between people and thus to "spread the word". People who encourage this voice over voice between users are called "opinion leaders" and are constantly talking about their purchases or shopping experiences. What this research aims to do is to provide a guide to promote the word of mouth, making as the only promotional item through prior identification of opinion leaders and creating a product that "gives to talk".
Description: En el lanzamiento de un producto, hay muchos factores a considerar en aras del éxito de este. Uno de los factores más importantes es lograr una estrategia mercadológica que logre llamar la atención de los consumidores y abrirle un espacio en el mercado al producto. Cuando se trata de pequeños empresarios independientes, su presupuesto para el lanzamiento de sus productos es limitado, y necesitan realizar campañas efectivas y de bajo costo, por lo cual el mercadeo boca a boca es una buena opción para estas. El boca a boca se refiere a lo que hablan los consumidores entre si sobre los diferentes productos, servicios o marcas del mercado, y el mercadeo boca a boca lo que busca es fomentar estas conversaciones entre las personas y así “regar la voz”. Las personas que más fomentan este voz a voz entre usuarios se les denomina “líderes de opinión” y se encuentran constantemente hablando de sus compras o experiencias de compra. Lo que se realizó en este trabajo de grado es una guía para fomentar ese voz a voz, volviéndolo el único elemento de promoción, a través de la identificación previa de líderes de opinión y creación de un producto que “da de que hablar”.
URI: http://hdl.handle.net/11190/237
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